امروزه با رشد استفاده از پلی اتیلن ترفتالات یا پلی استر (PET) در جهان در مقایسه با الیاف مصنوعی همچون آکریلیک، پلی پروپیلن و نایلون، توجه به این الیاف در ایران بیشتر گردیده و استفاده از آن در تولید فرش، موکت و … در حال افزایش است. در گروه نخ های خاص این صنعت نیز نخ های فیلامنت به دلیل مزایای قابل توجه آن اهمیت ویژه ای پیدا کرده اند که می توان به عدم پرزدهی، استحکام بالا، زیردست مناسب، ثبات نوری خوب، مقاومت سایشی، برگشت پذیری، درخشندگی و برق مشابه ابریشم، عدم ایجاد حساسیت های تنفسی و پوستی و قابلیت بازیافت را نام برد.

وضعیت بازار فرش ایران

در وضعیت حاضر بازار ایران، به جای استفاده از نخ های BCF پلی استر نظیر نخ ساچ که تکنولوژی آن اختصاصا برای تولید انواع کفپوش ها توسعه یافته اند؛ از نخ های جایگزینی نظیر POY و ATY استفاده می شود که به علت دنیر پایین و ظرافت زیاد این گونه نخ ها، برای رسیدن به ضخامت مورد نیاز جهت بافت باید چندین لا تابیده شود که موجب ناهمگونی نخ شده و علاوه بر آن در فرآیندهایی نظیر تکسچره و هیت ست نخ نیز هزینه های گزافی نظیر عدم یکنواختی و ایستایی پایین نخ را به همراه خواهد داشت.
در نقطه مقابل، خط تولید اصلاح شده نخ BCF پلی استر ساچ، یکی از بزرگترین مشکلات نخ پلی استر فیلامنتی POY و ATY یعنی تخته شدن و نمدی شدن فرش پس از گذشت مدتی کوتاه را حل نموده است. پس از ذوب ریسی و فرآیند های تکمیلی تاب و هیت ست، این ویژگی در نخ ساچ تثبیت شده و راهی فرآیند بافت می شود.

تولید نخ رنگی نیمه مات (Semi Dull) و بسیار براق (Super Bright) به صورت خود رنگ با ثبات بالا نیز از توانایی های خط تولید شرکت صنیع آور شیمی به شمار می رود. هرچند که امکان تولید نخ بدون رنگ جهت رنگرزی یا چاپ فرش نیز وجود دارد.

یکپارچگی فرآیند ذوب ریسی به همراه تکسچرایزینگ و اینترمینگل (جوش نخ) از عدم یکنواختی فیلامنت ها در یک رشته نخ جلوگیری نموده و میزان ضایعات بین فرآیندها را نیز کمتر خواهد کرد.

ویژگی نخ ساچ

آنچه نخ ساچ را برای تولید فرش و موکت ایده آل می نماید، پُرکنندگی و حجیم بودن آن نسبت به دیگر نخ های پلی استر می باشد. این مساله ضمن بالا بردن سرعت تولید، اغلب در کف پوش ها حائز اهمیت بالایی می باشد. چرا که نمی توان این پر کنندگی را به راحتی در سایر نخ ها ایجاد نمود. در صورت اجرا هم با هزینه های بسیار همراه خواهد شد. بر خلاف نخ ساچ، نخ های پلی استر موجود بالک کمتری داشته که موجب سبکی و تراکم پایین کفپوش تولیدی می شود.

باعث افتخار ماست که اکنون توانسته ایم علاوه بر نخ های BCF پلی استر، با تغییرات مهندسی نخ Micro BCF تولید نماییم که برای تولید فرش های ابریشم گونه ظریف و با لطافت بالا بی رقیب است.

با رنج ضخامتی 900 تا 4000 دنیر (به صورت تک لا) با انواع فیلامنت های 100، 150، 200، 400 و 800، این نخ گستره وسیعی از کاربردها را نظیر فرش های ابریشم گونه و لطیف، فرش های سنتی و معمولی و موکت های تافتینگ و مدرن پوشش خواهد داد. به علاوه با تاب و دولا نمودن می توان تا ضخامت 8000 دنیر نخ تولید نمود و به صورت هیت ست یا فریز از آن بهره برد. بی شک دستیابی به چنین خواصی در نخ های مشابه بازار به علت سختی و هزینه بالا دور از تصور خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی های خط این شرکت که از تکنولوژی های روز اروپا بهره می برد؛ استفاده از چیپس های پلی استر با ویسکوزیته بیشتر (وزن مولکولی بالاتر) تحت فرآیند ذوب ریسی نخ می باشد. در نتیجه، محصول نهایی برگشت پذیری و تجعد بسیار بیشتری از غالب نخ های موجود در بازار تولید خواهد داشت. این تکنولوژی جدید قابلیت یکنواختی رنگ و اضافه کردن افزودنی های دیگر را فراهم کرده است.

تحلیل بازار نخ فرش

در تحلیل بازار نخ های مناسب بافت فرش و موکت و کفپوش ها، الیاف اکرولیک به علت وارداتی بودن قیمت بالایی داشته و پرزدهی و ایجاد حساسیت را با خود به همراه دارد.

نخ های پلی پروپیلن نیز دوام مناسبی در دراز مدت نداشته و رنگ پذیری بعضی رنگ های خاص نظیر لاکی در آن امکان پذیر نیست.

نخ های فیلامنتی پلی استر موجود در بازار نیز کاربرد عمومی داشته و با فرآیندهای پیچیده و متعدد و با خرج هزینه های بسیار به محصولی برای تولید فرش و موکت تبدیل می شود. این در حالی است که فناوری نخ ساچ اختصاصا با هدف تولید کفپوش ها طراحی و ساخته شده است و با تغییرات مهندسی این شرکت برای تولیدات ظریف تر نیز قابل استفاده شده است.

امیدواریم که این نخ بتواند هرچه بیشتر جایگاه حقیقی خود را در بازار پیدا کرده و با مزایای اقتصادی، کیفی و صادراتی آن راه خود را به بازار تولیدات ممتاز داخلی باز نماید.

اشتراک
Notify of
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
محسن
4 سال پیش

نخ ساچ خود رنگ کیلویی چند در میاد با دنیر 2200؟
ارزون میدی مشتری شیم؟

صحبت در واتساپ
1
ارتباط مستقیم
سلام. برای مشاوره خرید نخ با ما ارتباط بگیرید.