الیاف اکریلیک، خواص و ویژگی ها:

از جمله خصیصه ها و ویژگی های بارز الیاف اکریلیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. مقاومت فشاری بالا و برگشت پذیری مطلوب
  2. حفظ گرما
  3. پوشانندگی بالا
  4. زیر دست نسبتا زبر و خشن

 

ولی برخی خواص دیگر الیاف اکریلیک مانند پرزدهی بالا، مشکلات زیست محیطی، زبری و زیر دست نامطلوب و وابستگی کامل به منابع خارجی منجر به محدودیت در کاربرد این نوع الیاف در فرش های ماشینی شده و مصرف الیاف اکریلیک در کشورهای توسعه یافته به صفر رسیده است. به طور مثال در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۸ به بعد تولید نخ اکریلیک متوقف و ممنوع شده و کارخانجاتی همچون مونته فیبره و دیگر کارخانجات ریسندگی متوقف و بعضی برای ادامه فعالیت از کشورهای اروپایی به آسیایی منتقل شدند. از معایب نخ اکریلیک این است که بسیار دیر جذب طبیعت می شود و ممکن است با دور ریختن مشکلات بزرگی برای طبیعت ایجاد کند.

سالانه حجم قابل توجهی الیاف اکریلیک از کشورهای ترکیه، تایوان ، آلمان، هند و بلاروس به ایران وارد می شود. به همین علت وارداتی بودن اکریلیک مرغوب، قیمت فرش های اکریلیک در ایران بسیار بالا و گزاف بوده و هم چنین فرش های اکریلیک بی کیفیت حاصل از مواد وارداتی با قیمت نازل نیز در بازار وجود دارد که اعتماد مشتری فرش ماشینی را خدشه دار می کند.

 

خواص و ویژگی های نخ پلی استر ساچ:

از ویژگی های بارز نخ پلی استر ساچ می توان به موارد زیر توجه داشت:

  1. بدون هیچ گونی پرزدهی
  2. براق بودن نخ (سوپر برایت) در صورت تمایل مشتری
  3. مات بودن نخ (Dull) در صورت تمایل مشتری
  4. ثبات شستشو بالا
  5. ثبات نوری بالا
  6. ثبات سایشی بالا
  7. نرمی و لطافت (زیر دست مطلوب) در صورت تمایل مشتری
  8. بدون رشد قارچ و باکتری درون الیاف فرش
  9. ثبات گرمایی و حرارتی (قابلیت اتوی فرش بدون از دست دادن برگشت پذیری)
  10. ضد آلرژی و آسم و فاقد اثرات نامطلوب سلامتی
  11. مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی

 

در کنار این موارد، با توجه به عدم وارداتی بودن مواد اولیه نخ ساچ، قیمت مطلوب تر آن را به نسبت به الیاف اکریلیک وارداتی شاهد هستیم.

فرش های پلی استر جذب رطوبت بسیار پایینی دارند و این موضوع باعث می شود تا بتوان این فرش ها را در محیط مرطوب پهن کرد. این الیاف بعد از شستشو به آسانی وسریعا خشک می شوند.

یکی دیگر از مزیت هایی پلی استر، رنگ پذیری بالای این فرش است که جلوه های بی نظیری دارد. فرش پلی استر به دلیل الیاف پیوسته، برخلاف فرش اکریلیک پرز دهی بسیار پایینی دارد.

اساسا الیاف و مواد اولیه بشر ساخت، به دلیل کمبود مواد اولیه طبیعی هرکدام برای منظوری خاص تولید می شوند. اینکه بی سی اف بد است و الیاف اکریلیک خوب یا پلی استر بد است و ویسکوز خوب، بدون در نظر گرفتن نوع مصرف و تولیدات مرتبط، بحث بی نتیجه ای است.

پلی استر تنها الیاف بشرساخت یا مصنوعی است که مشخصات آزمایشگاهی آن به پنبه طبیعی نزدیک است و به دلیل استحکام بالا و شیرینکیج قابل کنترل و مقاومت حرارتی و سایشی بالا و لطافت و مقاومت تغییر رنگ بالا در مقابل نور و بالک متناسب و مهمتر از همه عدم پرز دهی و همچنین غیر حساسیت زا بودن آن گزینه بسیار مناسبی برای فرش ماشینی می باشد.

یکی از مشکلات بزرگ جهان بحث محیط زیست و بازیافت است. الیاف اکریلیک بدلیل عدم قابلیت بازیافت، مشکلات زیست محیطی و حساسیت زایی تنفسی دارد. به همین دلیل، سیستم های بافت و تکنولوژی های جدید بافندگی به سمتی حرکت کردند که تار و پود و ریشه، بدون تاثیر گذاری در کیفیت بافت، قابلیت بازیافت داشته باشد تا فرشی تولید شود تا پس از بازیافت به زنجیره تولید برگردد و خاصیت صد در صدی بازیافت در انواع الیاف طبیعی و مصنوعی تنها در پلی استر وجود دارد.

 

اشتراک
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
صحبت در واتساپ
1
ارتباط مستقیم
سلام. برای مشاوره خرید نخ با ما ارتباط بگیرید.